Little Paris
Rules & Regulation

Welcome to my lovely blog.
Hush & Listen up!

You're NOT allowed to:-
-Copy, Rip, Spam, Steal & more...!

If you hate me, kindly click the red 'x' button on the top-righthand corner of the screen.
If you love me, please stay to enjoy. :D



Entries About Linkies Stuff


Walking Talking

Mind your words.
Leave you footsteps here.
Click 'Hantar' sekali sahaja.



Kasr el-Ainy Mission

1)To graduate quality physicians capable of implementing various levels of health care practices, following medical ethics and ready for continuing professional development.

2)To train specialized physicians to conduct advanced scientific research, apply updated technologies and follow national and international medical standards.

3)To care for the development of the competitive edge of human resources, serve the community and share in solving national health problems.



Rewinds

By Post:
- N.E.G.E.R.I.S.E.M.B.I.L.A.N.
- Part time
- mengeluh
- our trip
- Sabar je la
- Masih di ARMA
- 2/2/2011, RABU
- 1/2/2011, SELASA
- 31/1/2011, ISNIN
- 30/1/2011, AHAD




By Month:
January 2008
February 2008
March 2008
April 2008
May 2008
June 2008
July 2008
August 2008
September 2008
October 2008
November 2008
January 2009
February 2009
March 2009
April 2009
May 2009
June 2009
July 2009
August 2009
September 2009
October 2009
November 2009
December 2009
January 2010
February 2010
March 2010
April 2010
May 2010
June 2010
July 2010
August 2010
September 2010
October 2010
November 2010
December 2010
January 2011
February 2011
March 2011
April 2011
May 2011
June 2011
July 2011
August 2011
September 2011
October 2011
November 2011
December 2011
January 2012
February 2012
March 2012
April 2012
May 2012
June 2012
October 2012
December 2012
January 2013
February 2013
March 2013
April 2013
May 2013
June 2013
July 2013
August 2013
November 2013
December 2013
March 2014
April 2014
May 2014
June 2014
July 2014
October 2014
November 2014
December 2014
January 2015
February 2015
July 2015
August 2015
November 2015


Follower



Big Clap

Template: Intan Aqilah
Basecodes: Yaya
Others:   

Mana hilangnya adab kita?
Monday, March 7, 2011; 4:24 AM

Bismillah...


Hye! Baru-baru ni, saya telah diajak oleh cecilia dan kak ogy untuk ke sunway piramid. Ice skating!! ^^ 2nd time main, ada peningkatan. (practice make perfect)wink2**


Tapi tu bukan topik utama yang saya na bincangkan. Kisah yang lebih bertepatan dengan tajuk kali ni berlaku semasa saya dan adik berada dalam komuter. Sedang kami berbual, tiba-tiba masuk 2 orang perempuan yang umurnya dalam lingkungan 30-an. Eh, rasanya, kalau nak ikutkan, mesti la mak cik tu lebih memerlukan tempat duduk ni.


Maka saya suruh adikku bangun dan panggil mak cik 2 orang tu suruh duduk sini. Sebaik sahaja faiz bangun, tiba-tiba seorang lelaki dengan lajunya berlari dan duduk di sebelah saya. Eh, apa hal lak ni. Lalu saya berkata la dengan lelaki tu, "bang, ni saya nak bagi mak cik tu duduk". Dengan angkuh lelaki tu jawab, "aku pun bayar tiket. Kalau kau nak duduk, kau bayar tiket aku". Bengong betul la lelaki ni. Kalau nak ikutkan, saya dah memang duduk. Dia tu muda lagi. Ada la dalam 20-an. Fikir la sikit. Mak cik tu patut diutamakan. Ish. Ada gak manusia macam ni. Lalu saya bangun dan tergelak melihat tingkah laku manusia yang sebegitu. Kebodohannya terserlah.


Persoalannya, mana hilangnya ada kita? Adab kita sebagai orang melayu, orang yang lebih muda, orang lelaki. Melayu yang sebelum ini terkenal dengan sifat bersopan-santun, lemah-lembut, beradab, menghormati orang tua, mana hilangnya? Nampaknya, sedikit demi sedikit adab orang melayu kian terhakis. Cuba kita bayangkan, apa yang akan berlaku jika semua orang melayu bersikap macam tu dan tiada lagi adab-adab yang kita amalkan? Pasti saja negara kita akan hancur. +_+


Secara jujurnya, saya amat kecewa dengan apa yang berlaku. Bila pergi negara orang, orang Mesir kebanyakannya kasar. Doktor dan professor banyak yang memuji pelajar-pelajar melayu yang begitu bersopan-santun dan beradab. Tapi apakah realiti yang berlaku di Malaysia? Adakah apa yang digambarkan oleh kita kepada negara luar tentang orang melayu tidak sama dengan realiti yang berlaku di Malaysia? Ish.


p/s : sama-samalah kita menjaga adab kita sebagai orang melayu. Jangan pandai nak kutuk orang lain cakap dia kasar, tak beradab tapi bangsa sendiri tak terjaga.

4 Lovers??