Little Paris
Rules & Regulation

Welcome to my lovely blog.
Hush & Listen up!

You're NOT allowed to:-
-Copy, Rip, Spam, Steal & more...!

If you hate me, kindly click the red 'x' button on the top-righthand corner of the screen.
If you love me, please stay to enjoy. :D



Entries About Linkies Stuff


Walking Talking

Mind your words.
Leave you footsteps here.
Click 'Hantar' sekali sahaja.



Kasr el-Ainy Mission

1)To graduate quality physicians capable of implementing various levels of health care practices, following medical ethics and ready for continuing professional development.

2)To train specialized physicians to conduct advanced scientific research, apply updated technologies and follow national and international medical standards.

3)To care for the development of the competitive edge of human resources, serve the community and share in solving national health problems.



Rewinds

By Post:
- Bangun lewat
- new face
- Pak cik Azmi
- KLCC
- putera raja
- 2 important events on 21 July 2010
- Tiba-tiba
- sepi
- Holiday start
- Funny




By Month:
January 2008
February 2008
March 2008
April 2008
May 2008
June 2008
July 2008
August 2008
September 2008
October 2008
November 2008
January 2009
February 2009
March 2009
April 2009
May 2009
June 2009
July 2009
August 2009
September 2009
October 2009
November 2009
December 2009
January 2010
February 2010
March 2010
April 2010
May 2010
June 2010
July 2010
August 2010
September 2010
October 2010
November 2010
December 2010
January 2011
February 2011
March 2011
April 2011
May 2011
June 2011
July 2011
August 2011
September 2011
October 2011
November 2011
December 2011
January 2012
February 2012
March 2012
April 2012
May 2012
June 2012
October 2012
December 2012
January 2013
February 2013
March 2013
April 2013
May 2013
June 2013
July 2013
August 2013
November 2013
December 2013
March 2014
April 2014
May 2014
June 2014
July 2014
October 2014
November 2014
December 2014
January 2015
February 2015
July 2015
August 2015
November 2015


Follower



Big Clap

Template: Intan Aqilah
Basecodes: Yaya
Others:   

Ketupat
Wednesday, September 8, 2010; 5:59 PM

Bismillah...





"Ketupat rendang, sila nikmati,
peninggalan nenek, zaman berzaman"

Haa, itu antara lirik lagu yang agak popular menjelang raya. Jadi dengan ini, aku nk kongsi sedikit bagaimana teknik aku nak membuat ketupat sebagai persiapan raya. Bukan la ketupat tapi kulit ketupat. hik3. Kepada yang baru nak belajar, harap dapat manfaat, yang dah tahu, anggap je la ni sebagai revision ye ;)


Photobucket

Mula2, kena la beli daun kelapa untuk dibuat ketupat. Cari la kat pasar ada..


Photobucket

Kemudian, ambil satu daun pokok tu, potongkan batangnya dengan pisau supaya boleh diceraikan. Jaga2, jangan sampai kena tangan pula ye.


Photobucket

Ini lah hasilnya selepas dipotong. Kan dah dapat dua helai daun.

Photobucket


Ambil satu daun dan letakkan di tangan kiri seperti dalam gambar.

Photobucket

Tarik panggal ke bawah dengan melilitkan daun di tangan.


Photobucket

Lilit lagi..

Photobucket

dan lilit 2 kali


Photobucket

Lilit pula di tangan belah kanan tapi dari arah yang bertentangan.

Photobucket

Masukkan daun yng pertama kanan ke bawah daun pertama kiri.

Photobucket

Kemudian lalukan daun pertama kanan ke atas daun kedua kiri.

Photobucket

dan seterusnya ke bawah daun ketiga kiri.

Photobucket

Selesai daun yg pertama kanan, kita mulakan dengan daun kedua di sebelah kanan pula. Kali ini, masukkan daun kedua kanan ke atas daun pertama kiri.

Photobucket

kemudian ke bawah daun kedua.

Photobucket

dan seterusnya ke atas semula..

Photobucket

begitu juga untuk daun ketiga kanan. Lakukan step macam daun pertama kanan

Photobucket

Bawah, atas, bawah..


Photobucket

Ini lah hasilnye. Ops, jangan tertipu, ni tak siap lagi. haha. Tapi ini basic. Daripada sini, kita boleh pilih sama ada nak buat ketupat jenis apa. Sila pilih jenis ketupat di bawah.


*******************

Ketupat "bawang"

Photobucket

Jadikan kedua2 pangkal ke arah belakang ye. Jangan lupa selang seli kan bila masuk tu.


Photobucket


Photobucket


Photobucket

Haa, ni rupa bila dua2 pangkal dah siap menghala ke belakang. Kemudian, ekot dia, kena la menghala ke arah bertentangan.


Photobucket


Photobucket

Tadaa!! Kan dah siap. Mudah je kan?



************************

Ketupat "sate"

Photobucket

Mulakan dari basic tadi. Then, ekor daun kelapa terus pusing ke arah bawah (bertentangan dengan pangkal daun)


Photobucket



Photobucket

Simpulkan ke bawah.

Photobucket

Tadaa lagi sekali..kan dah siap. Ini lagi mudah.

Photobucket

Ini lah hasilnya. Cantik kan? Selamat mencuba! ;)

4 Lovers??