Little Paris
Rules & Regulation

Welcome to my lovely blog.
Hush & Listen up!

You're NOT allowed to:-
-Copy, Rip, Spam, Steal & more...!

If you hate me, kindly click the red 'x' button on the top-righthand corner of the screen.
If you love me, please stay to enjoy. :D



Entries About Linkies Stuff


Walking Talking

Mind your words.
Leave you footsteps here.
Click 'Hantar' sekali sahaja.



Kasr el-Ainy Mission

1)To graduate quality physicians capable of implementing various levels of health care practices, following medical ethics and ready for continuing professional development.

2)To train specialized physicians to conduct advanced scientific research, apply updated technologies and follow national and international medical standards.

3)To care for the development of the competitive edge of human resources, serve the community and share in solving national health problems.



Rewinds

By Post:
- Meet pingu's buddy, pinga!
- reading or not?
- hati..
- Renovate bilik
- ssmmkk
- Home alone
- Pemurahnya akhowat mesir
- Kalau bulan sedih, pingu datang?
- winter break start..
- >>sakit jiwa




By Month:
January 2008
February 2008
March 2008
April 2008
May 2008
June 2008
July 2008
August 2008
September 2008
October 2008
November 2008
January 2009
February 2009
March 2009
April 2009
May 2009
June 2009
July 2009
August 2009
September 2009
October 2009
November 2009
December 2009
January 2010
February 2010
March 2010
April 2010
May 2010
June 2010
July 2010
August 2010
September 2010
October 2010
November 2010
December 2010
January 2011
February 2011
March 2011
April 2011
May 2011
June 2011
July 2011
August 2011
September 2011
October 2011
November 2011
December 2011
January 2012
February 2012
March 2012
April 2012
May 2012
June 2012
October 2012
December 2012
January 2013
February 2013
March 2013
April 2013
May 2013
June 2013
July 2013
August 2013
November 2013
December 2013
March 2014
April 2014
May 2014
June 2014
July 2014
October 2014
November 2014
December 2014
January 2015
February 2015
July 2015
August 2015
November 2015


Follower



Big Clap

Template: Intan Aqilah
Basecodes: Yaya
Others:   

Mengapa saya tidak mengundi dalam PRU 13
Friday, April 19, 2013; 6:11 PM

Bismillah...

Nampaknya PRU 13 makin dekat dan bahangnya semakin terasa. Tak ketinggalan bagi pelajar2 Malaysia yang belajar kat Cairo ni. Turut sama merasa kehangatannya. Kalau lihat di wall facebook, memang penuh la cerita pasal PRU saja. Dan pada ketika ini, semua orang menjadi penganalisa politik. Macam-macam pandangan dilontarkan. Baik dari sudut hukum mengundi, memilih calon, parti mana, dan macam-macam lagi. Bagi aku, tak salah pun nak cakap pasal politik, dah nama pun musim dah musim dia kan. SELAGI MANA KAU TAK TINGGALKAN TANGGUNGJAWAB KAU SEBAGAI PELAJAR KAT SINI. haaa. Ambik kau caps lock. Itu menunjukkan ketegasan serta taukid!


Dan saya pun turut serta memeriahkan lagi wall facebook. Satu hari 3 4 post saya buat pasal politik. mwahahaha. Suasana kat sini, ada pelajar yang mengambil keputusan untuk pulang ke Malaysia bagi proses pengundian. Of coz diorang akan ponteng beberapa kelas. Tapi telah pun dimaklumkan kepada pihak universiti. Ada yang bercadang membuang undi kat sini je. 





Persoalannya, apa pula keputusan aku?? Dah ramai sangat yang tanya, meh sini aku nak jawab.

Saya dengan ini mengambil keputusan untuk TIDAK mengundi.

Kenapa? 

Sebab saya tak mendaftar pun untuk mengundi.

Kenapa saya tak daftar? Bukankah itu tanggungjawab kamu untuk memilih pemimpin kamu?

Ya. Semasa saya berada di Malaysia, mengikut perkiraan saya, proses pengundian memang akan dibuat semasa saya berada di Mesir. Jadi saya rasa tak sempat kot saya nak mengundi. 

Habis tu, kenapa tak balik je macam sebahagian kawan lain?

Sebab, mengikut plan asal saya, saya bercadang untuk mengerjakan umrah pada tahun ni. Jadi saya kena jimat2 duit. Sebab elaun saya bukan la banyak sangat. Saya pilih untuk pergi umrah, maka tahun ni saya tak balik ke Malaysia. Jadi faktor kewangan merupakan faktor utama di sini.

Kan boleh mengundi di sana je..

Ye, memang boleh. Tapi saya dengan ini menyatakan dengan tegasa bahawa saya TIDAK PERCAYA dengan ketelusan pihak SPR menjalankan sistem undi pos. Mungkin saya pangkah lain, tapi bila sampai ke Malaysia, jadi lain pulak. Jangan salahkan saya jika saya tidak percaya kepada SPR kerana pihak SPR sendiri yang membuatkan saya tidak percaya. Pihak SPR banyak melakukan kes serta tipu helah. Banyak keraguan. Dan pihak SPR saya lihat tidak begitu bersungguh-sungguh untuk memastikan proses pengundian berjalan dengan adil. 

Kalau tak mengundi pun, kenapa tak daftar je?

Owh ye, tedapat kerisauan jika saya mendaftar, tetapi saya tak mengundi, ada peluang untuk pihak tertentu memanipulasi nama saya. Tiba-tiba saya telah mengundi pihak tertentu, pada hal saya tak undi siapa-siapa pun. Jadi saya memilih untuk tidak mendaftar supaya menutup ruang penipuan dijalankan. Atas hemah saya, ini adalah salah satu cara untuk saya bantu. 


Dalam pada itu, saya amat kesal dengan SPR yang begitu meragukan dengan tidak telus. Jika ada pihak yang berhimpun mahukan pihak SPR lebih telus dan bersih, serta memberikan beberapa cadangan, pihak SPR sepatutnya menyambut baik serta cuba untuk memenuhi selagi mana perkara yang dituntut boleh menyumbang kepada gerak kerja SPR kepada lebih telus dan adil. Tapi hampa. Pihak SPR memberikan 1001 alasan seakan tidak bersungguh-sungguh dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan. 

Jika sistem undi pos juga boleh dipercayai, sudah pasti rakyat Malaysia, tidak kira di mana jua, boleh membuang undi di negara tertentu tanpa perlu rasa resah dan curiga. Namun, saya lihat ramai penduduk Malaysia yang masih meragui undi pos ini. Ini bagi saya menunjukkan rakyat Malaysia sebenarnya masih belum bebas dan belum merdeka walaupun negara kita sudah 55 tahun merdeka. 

Begitulah panjang lebarnya coretan saya bila berbicara soal politik. muehehehe. Saya harap kerajaan yang lebih bersih dapat dipilih dalam pilhanraya kali ini. Semoga Allah membantu perjuangan kalian dan menumbangkan kerajaan yang zalim. Ameen. 


ANWAR BIN NOOR AZAM,
5th year medical student,
School of medicine, 
Kasr el-Ainy,
Cairo University. 




2 Lovers??