Little Paris
Rules & Regulation

Welcome to my lovely blog.
Hush & Listen up!

You're NOT allowed to:-
-Copy, Rip, Spam, Steal & more...!

If you hate me, kindly click the red 'x' button on the top-righthand corner of the screen.
If you love me, please stay to enjoy. :D



Entries About Linkies Stuff


Walking Talking

Mind your words.
Leave you footsteps here.
Click 'Hantar' sekali sahaja.



Kasr el-Ainy Mission

1)To graduate quality physicians capable of implementing various levels of health care practices, following medical ethics and ready for continuing professional development.

2)To train specialized physicians to conduct advanced scientific research, apply updated technologies and follow national and international medical standards.

3)To care for the development of the competitive edge of human resources, serve the community and share in solving national health problems.



Rewinds

By Post:
- And this is the best plan?Are you sure? Is this...
- p/s : love takes wing <3
- over
- sikit je lagi..
- paneh bai
- hematuria :'(
- Bismillah... There's a time where you need to tal...
- Bismillah...
- Demi Rakyat
- Bismillah... Saya taw awak busy. Tapi dapat chat ...




By Month:
January 2008
February 2008
March 2008
April 2008
May 2008
June 2008
July 2008
August 2008
September 2008
October 2008
November 2008
January 2009
February 2009
March 2009
April 2009
May 2009
June 2009
July 2009
August 2009
September 2009
October 2009
November 2009
December 2009
January 2010
February 2010
March 2010
April 2010
May 2010
June 2010
July 2010
August 2010
September 2010
October 2010
November 2010
December 2010
January 2011
February 2011
March 2011
April 2011
May 2011
June 2011
July 2011
August 2011
September 2011
October 2011
November 2011
December 2011
January 2012
February 2012
March 2012
April 2012
May 2012
June 2012
October 2012
December 2012
January 2013
February 2013
March 2013
April 2013
May 2013
June 2013
July 2013
August 2013
November 2013
December 2013
March 2014
April 2014
May 2014
June 2014
July 2014
October 2014
November 2014
December 2014
January 2015
February 2015
July 2015
August 2015
November 2015


Follower



Big Clap

Template: Intan Aqilah
Basecodes: Yaya
Others:   

Sabi3...
Sunday, July 17, 2011; 12:15 AM

Bismillah...

Saya baru balik daripada hayyu sabi3. Haih, cuti baru je 5 hari tapi dah rasa macam seminggu dah. hihi. Boleh dikatakan hampir setiap hari saya tiada di rumah. Ada sekejap untuk tidur je. lol.


Buat pertama kalinya saya tidak pulang ke Malaysia tahun ini. Hajat di hati ingin melakukan macam-macam benda. Owh! Sangat teruja. Rupanya, begitu banyak benda yang boleh dilakukan di sini. Banyak kelas-kelas agama dan kelas Al-Quran yang tak sempat untuk saya ikuti sewaktu kelas diadakan. Time cuti ni lah peluang yang sangat-sangat berharga untuk menghadiri kelas ni. Dan saya mula bertanya, apakah yang saya lakukan sepanjang cuti semasa tahun 1 dan tahun 2 dulu? +_+ Tiba-tiba rasa seperti sangat bermanfaat duduk di sini.


Betapa saya tidak menyedari manfaat itu selama ini. Masya-Allah. Kelas yang dijalankan tadi berkisar tentang usul fiqh dan fiqh. Terdapat perbezaan antara keduanya. Secara kasarnya, usul fiqh adalah ilmu yang membincangkan dalil yang digunakan untuk mengeluarkan sesuatu hukum, bila boleh menggunakan sesuatu dalil dan siapa yang berhak mengeluarkan sesuatu hukum. Dan ilmu fiqh pula adalah ilmu hukum syara3 berkaitan dengan perbuatan manusia berdasarkan dalil-dalil.


Kupasan yang dibawa oleh Ustaz Hairul Nizam tadi memang sangat menarik. Ilmunya sepanjang 11 tahun dia menuntut di Mesir sangat dikagumi. Dan baru saya sedar, bukan mudah-mudah je nak mengeluarkan sesuatu hukum. "Setiap perbuatan kita ni ada hukum. Kalau kita melakukan sesuatu dalam keadaan kita tidak mengetahui apakah hukumnya, maka kita berdosa walaupun perbuatan kita itu halal". Begitulah kata ustaz.


Dan orang yang memandai-mandai mengeluarkan hukum tanpa hujah, hukumnya juga berdosa. Lantas saya teringat bagaimana situasi di Malaysia, terdapat ramai ustaz yang mengeluarkan hukum sesuka hati. Astaghfirullah. Untuk mengeluarkan sesuatu hukum adalah tanggungjawab seorang mujtahid yang perlu capai beberapa tahap tertentu. Dan untuk menjadi alim dalam sesuatu bidang itu memerlukan masa yang panjang.


Saya terus bermuhasabah diri. Sungguh, saya takut jika kata-kata saya sebelum ini seakan melawan hukum atau saya ada mengeluarkan hukum sesuka hati tidak berdasarkan sesuatu hujah. Astaghfirullah..


Kata ustaz, khilaf antara ulama' ini adalah rahmat bagi kita. Dan kita tidak boleh menuduh pendapat ulama' lain itu salah kerana mustahil bagi seseorang alim ulama' mengeluarkan sesuatu hukum berdasarkan fikiranya. Sudah pasti para ulama' mempunyai hujah masing-masing. Dan semuanya berbalik kepada Allah. Apa yang saya tulis di sini hanyalah sedikit sahaja daripada apa yang disampaikan oleh ustaz tadi. Masih banyak yang saya perlu pelajari. Moga-moga saya diberikan peluang dan kesempatan untuk menuntut sebanyak mungkin ilmu di sini, insya-Allah.


Ada lagi 3 hari lagi kelas di rumah melaka. Kelas di rumah pahang sampai 31 julai bersama habib ali. Hari-hari pergi sabi3. Osah eh tu. Banyak lagi benda dalam list nak kena buat. huuu~


p/s : boleh ke rindu diri sendiri??

2 Lovers??